خرد ورزی

اندیشه،شیوه های اندیشیدن

خرد ورزی

اندیشه،شیوه های اندیشیدن

منابع دوره دکتری تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

منابع دوره دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت در صفحه اختصاصی آمده است.

رابرت جی استنبرگ

رابرت یک روانشناس آمریکایی است که از استادان دانشگاههای آمریکا است و در زمینه تفکر وسبکهای آن مطالعات فراونی کرده است.
سبکهای تفکر توانایی نیستند بلکه رجحان هایی برای به کارگیری تواناییها هستند چنانچه تفاوتی بین سبک های تفکر و توانایی ها وجود نداشت سخن از مفهوم سبک های تفکر ضروری پیدا نمی کرد. انتخاب های زندگی مستلزم تناسب بین سبک های تفکر و توانایی ها است همخوانی بین سبک های تفکر و توانایی ها یک نیروی افزایش ایجاد می کند که بسیار افزونتر از مجموع اجزاء آن است. انسان ها دارای الگوهای متعدد سبک های تفکر هستند. پایداری در سبک های  تفکری که افراد ترجیح می دهند متفاوت هستند. افراد در انععطاف پذیری نسبت به سبک های تفکر خود متفاوت هستند. سبک های تفکر در طول زندگی تغییر می کند. سبک های تفکر قابل آموزش هستند. سبک های تفکر دارای ویژگی جامعه پذیری هستند و قابل اندازه گیری هستند و ارزش گذاری سبک های تفکر از نظر مکانی امری نسبی است و درستی و نادرستی آن امری نسبی است.

ادامه مطلب را در صفحه ویژه دنبال کنید.

ایده ­آلیسم

ایده ­آلیسم یکی از کهن­ ترین فلسفه­ های سنتی است. ریشه اصلی این مکتب به افلاطون کسی که اصول فلسفی ایده­الیستی را دریونان باستان به صورت کلاسیک و نظامدار ارائه داد برمی­گردد.برای دسترسی به ادامه مطلب صفحه ویژه مطلب را مطالعه کنید.

    

ژان پیاژه

پیاژه دانشمند اهل نوشاتل برخاسته ازسرزمین ژان ژاک روسو است در نوجوانی به زیست شناسی علاقه مند شد سپس به مسئله انسان وشکل گیری سازمان روانی او پرداخت و در مورد کودکان مطالعه کرد بیش از 60 سال در این زمینه فعالیت  کرد و دارای نظریه در این زمینه شد.
ژان پیاژه را اغلب روانشناس کودک می¬شناسند گرچه غالب پژوهشهای او در باره کودکان صورت گرفته است با این حال نظریه وی را روانشناسی ژنتیک به خود جلب کرده است از آن جهت کودکان را مورد مطالعه قرار داده است که از طریق جمع آوری اطلاعاتی درباره¬ی رفتارها واندیشه های آنان به شناسایی اعمال وافکار کودکان  و بزرگسالان نال آید هدف صلی پژوهشهای وی دانش شناسی بوده است که به این منظور روانشناسی ژنتیک را به عنوان وسیله انتخاب کرده تا منشائ وتکامل دانش را نزد نوع بشر بررسی کند بنابراین هدف روانشناسی او مطالعه نحوه ایجاد و تکامل فعالیت های شناختی انسان از کودکی تا بزرگسالی است.

فرانسیس بیکن

بیکن در سال 1561 در لندن متولد شد و در رشته حقوق درس خواند بر اثر دسایس سیاسی یا اشتباهاتش که هنوز هم پوشیده است مدتی در زندان به سر برد پس از آن تا پایان عمر به کار نویسندگی پرداخت و در سال 1626 درگذشت.برای پیگیری مطلب به صحفه اختصاصی مراجعه کنید.